UX i UI: jaka jest różnica? - Twórcy Stron  
Twórcy Stron

Mówiąc o projektowaniu stron internetowych, pojawia się wiele akronimów. HTML, CTA, CMS, AJAX. Dwa z najczęstszych to UX (user experience) i UI (interfejs użytkownika) – często używane zamiennie. Jednak chociaż te terminy mają kilka cech wspólnych, w rzeczywistości reprezentują dwie odrębne fazy procesu projektowania stron internetowych. W następnym poście przyjrzymy się nieco głębiej różnicom między UX i UI oraz temu, jak implementacja obu tych elementów wpływa na produkt cyfrowy.

Czym jest UX lub User Experience?

Zanim porównamy te dwa terminy, warto mieć definicję każdego z nich.

Termin „doświadczenie użytkownika” został ukuty przez Dona Normana na początku lat 90. XX wieku. Wymyślił to wyrażenie podczas pracy dla Apple, kiedy zdał sobie sprawę, że najważniejszym czynnikiem w projektowaniu nie był wygląd produktu, ale raczej to, jak człowiek myśli lub czuje o nim. 

Ogólnie rzecz biorąc, UX lub user experience odnosi się do sposobu, w jaki ludzie wchodzą w interakcję z cyfrowym produktem lub platformą. Doświadczenie użytkownika powinno uwzględniać cały produkt cyfrowy i sposób, w jaki ten produkt działa jako całość; wszystko, od wykreślania podróży użytkowników po optymalizację systemu zarządzania treścią witryny, jest technicznie „doświadczeniem użytkownika”.

Myśląc o doświadczeniu użytkownika, projektanci UX często skupiają się na czterech głównych filarach: funkcjonalności, wartości, użyteczności i ogólnej atrakcyjności. 

  • Funkcjonalność – czy ten produkt działa? 
  • Wartość – czy ten produkt da wartość tym, którzy z nim wchodzą w interakcję? 
  • Usability – czy produkt jest łatwy i intuicyjny w obsłudze? 
  • Apel ogólny – jak wygląda produkt? 

Opierając się na tych czterech fundamentalnych zasadach, doświadczenie użytkownika uwzględnia kilka innych czynników. Jednym z nich jest kontekst. Jak jest używany ten produkt? W jakich okolicznościach? W grę wchodzi również wiarygodność. Czy ta platforma wydaje się wiarygodna? Bezpieczny w użyciu? I oczywiście doświadczenie użytkownika powinno zawsze dawać pierwszeństwo wyszukiwalności. Czy witrynę można łatwo zlokalizować w wyszukiwarce Google? 

Zadaniem projektanta UX jest uwzględnienie wszystkich tych elementów podczas projektowania produktu cyfrowego w celu zaspokojenia potrzeb użytkownika. Wspaniałe wrażenia użytkownika pozwolą przewidzieć potencjalne wyzwania w obrębie platformy cyfrowej i rozwiązać je poprzez sam projekt. 

Czym zatem jest interfejs użytkownika lub interfejs użytkownika? 

Interfejs użytkownika jest zdefiniowany jako „powierzchnia” dowolnej witryny internetowej lub aplikacji. Interfejs użytkownika koncentruje się na wizualnych punktach styku między aplikacją a użytkownikiem – chodzi o wygląd produktu cyfrowego, a nie o to, jak działa. W ten sposób interfejs użytkownika działa jako podzbiór UX – można go uznać za należący do kategorii „ogólnego odwołania” doświadczenia użytkownika. 

Interfejs użytkownika składa się z trzech głównych kategorii: układu, elementów i grafiki. 

  • Layout – jaka jest struktura i odstępy na ekranie? 
  • Elementy – jakie elementy dynamiczne – takie jak przyciski, suwaki i rozwijane menu – mają zostać uwzględnione? 
  • Grafika – jaki rodzaj wizualizacji zostanie użyty? Fotografia, animacja, filmy? 

Projektant UI jest zatem odpowiedzialny za stworzenie wyglądu strony internetowej lub aplikacji – jest również odpowiedzialny za to, aby marka klienta znalazła odzwierciedlenie w całym projekcie. Chociaż dobry projektant interfejsu użytkownika zajmie trochę czasu, aby upewnić się, że elementy wizualne dobrze ze sobą współpracują i są intuicyjne w użyciu, ostatecznie nie są odpowiedzialni za funkcjonalność każdego elementu. 

Jakie są kluczowe różnice między UX a UI? 

Główne różnice między UX a UI można zilustrować analogią. Powiedzmy, że powstaje nowy hotel. Zanim jakiekolwiek prace fizyczne będą mogły się rozpocząć, deweloper (klient) musiałby zatrudnić architekta do stworzenia planów konstrukcyjnych i planów budynku. Plany te muszą odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań. Na przykład, jaki jest cel budynku? Kto go używa? Jak oni z tego korzystają? Stosując wyniki tych wstępnych badań, architekt zaczął planować strukturę i układ budynku, zwracając szczególną uwagę na to, jak poruszają się w nim ludzie (użytkownicy). 

Dopiero po opracowaniu szczegółowych planów deweloper zatrudni projektanta wnętrz. Zadaniem projektanta wnętrz jest umeblowanie wnętrza budynku, ciągnąc różne przedmioty, tkaniny i materiały, aby stworzyć atmosferę lub nastrój. Podczas gdy ogólna struktura została już podyktowana przez architekta, projektant wnętrz jest tym, który decyduje o tym, gdzie zostaną umieszczone pewne elementy wyposażenia – takie jak klamki, krany i stoły – aby zmaksymalizować wrażenia gości. 

Jeśli jeszcze tego nie rozpracowałeś, w tym scenariuszu projektant UX jest architektem, a projektant UI jest projektantem wnętrz. Oba wykonują różne, ale powiązane ze sobą zadania, których ostatecznym celem jest zwiększenie komfortu użytkownika. 

Jeśli chodzi o UX i UI, kto wykonuje jaką pracę? 

Innym sposobem na rozróżnienie między UX a UI jest wyznaczenie ról projektanta UX i projektanta UI. 

Projektant UX rozpoczyna pracę zaraz po rozpoczęciu projektu. Jak zauważono w przykładzie hotelu, ich pierwszym zadaniem jest prowadzenie badań. Przed zaprojektowaniem jakiegokolwiek interfejsu należy przeprowadzić analizy mające na celu zrozumienie użytkownika. Jakie są potrzeby klientów? Z jakim nastawieniem podchodzą do produktu? Jaki jest ostateczny cel końcowy każdego użytkownika? Jakie ograniczenia, jeśli w ogóle, ma użytkownik? Po dogłębnej odpowiedzi na te pytania projektant UX przejdzie do tworzenia podróży użytkowników – zasadniczo ścieżek nawigacyjnych, po których użytkownik porusza się po witrynie w zależności od swoich zainteresowań. Te podróże użytkowników stanowią podstawę struktury witryny i dyktują, gdzie znajdują się w niej określone strony. Gdy mapa witryny jest gotowa, projektant UX może zacząć tworzyć makiety w skali szarości, które określają, gdzie na każdej stronie znajduje się konkretna treść. Zazwyczaj w tym momencie projektant UX zbiera informacje zwrotne od klienta, innych członków zespołu i/lub zewnętrznych interesariuszy. Będą iterować makiety, aż wszystkie strony będą usatysfakcjonowane i spełnione zostaną najlepsze zasady UX. 

Dopiero po zakończeniu tworzenia szkieletów projekt przechodzi do sfery projektanta interfejsu użytkownika. Używając makiety jako szablonu, projektant interfejsu użytkownika zacznie projektować prototypy dla każdej strony. W tej fazie prototypowania projektant interfejsu użytkownika wybiera kolor, typografię i elementy dynamiczne dla każdej strony na podstawie badań rynkowych projektanta UX. Zadaniem projektanta UI jest dopilnowanie, aby wszystkie elementy wizualne harmonijnie ze sobą współpracowały, aby podtrzymywały uwagę użytkownika i były zgodne z marką klienta. Te prototypy zostaną następnie przekazane klientowi w celu uzyskania danych wejściowych. Po zebraniu i włączeniu wszystkich danych wejściowych zespół programistów może zacząć opracowywać prototypy (co jest wpisem na blogu na inny dzień!). 

Ogólnie rzecz biorąc, projektanci UX mają tendencję do doskonalenia się w rozwiązywaniu problemów, podczas gdy projektanci UI skłaniają się bardziej ku artystycznym inklinacjom. To powiedziawszy, absolutnie mogą się nakładać między tymi dwoma. Silny projektant UX będzie dobrze zorientowany w teorii projektowania, a zdolny projektant UI zawsze będzie pamiętał o najlepszych zasadach UX podczas projektowania. Aby jeszcze bardziej skomplikować sprawy, niektórzy projektanci są zarówno projektantami UX, jak i UI, posiadającymi umiejętności zarówno tworzenia funkcjonalnej platformy, jak i upewniania się, że ta platforma jest atrakcyjna dla oka. 

Jak UX i UI współpracują ze sobą ?

Niezależnie od tego, kto wykonuje jakie zadanie, ważne jest, aby każdy produkt cyfrowy uwzględniał zarówno UX, jak i UI – platforma cyfrowa odnosi sukces tylko wtedy, gdy oba działają w tandemie. Pomyśl o tym: produkt, który dobrze działa, ale brakuje mu estetyki, prawie na pewno sprawi, że użytkownicy stracą zainteresowanie. I odwrotnie: witryna lub aplikacja internetowa, na którą pięknie się patrzy, ale w rzeczywistości nie działa, raczej nie sprawi, że użytkownicy będą klikać. W związku z tym ważne jest, aby projektanci UX i UI często komunikowali się podczas projektu, szczególnie w końcowych fazach. 

W podsumowaniu

Podsumowując: 

-UX (user experience) jest definiowany jako sposób interakcji użytkownika z produktem cyfrowym od początku do końca 

-UI (interfejs użytkownika) jest zdefiniowany jako graficzny lub wizualny układ lub wygląd produktu cyfrowego 

– Projektant UX jest zaangażowany w projekt od momentu skoku, podczas gdy projektant interfejsu użytkownika dołącza się pod koniec 

– Platforma cyfrowa powinna zawsze pamiętać o najlepszych praktykach UX i UI; bez jednego, drugi staje się bezużyteczny 

Co myślisz o UX i UI? Zostaw komentarz poniżej! 

Zostaw komentarz

error: Treść jest chroniona.