Rozpoczęcie jakiejkolwiek działalności gospodarczej wiąże się wydatkami – w przypadku zakładania sklepów internetowych nie jest inaczej. Na pierwsze zyski prawdopodobnie będziesz musiał trochę poczekać, ale czas oczekiwania mogą osłodzić pieniądze z dotacji, które pomogą rozkręcić biznes.
Wbrew powszechnej opinii uzyskanie dofinansowania na sklep internetowy z Urzędu Pracy wcale nie jest bardzo skomplikowane. W poniższym artykule szczegółowo omawiamy wszystkie kroki, które będziesz musiał wykonać.
Zanim przejdziesz do dalszej części tekstu, musisz wiedzieć, że otrzymanie dotacji na założenie tylko sklepu internetowego jest teoretycznie niemożliwe. Takie prawo obowiązuje od 2016 roku.
Można jednak otrzymać dotację na otwarcie sklepu stacjonarnego, którego sklep internetowy jest świetnym rozszerzeniem, a zarazem sposobem na pozyskanie jak największej liczby klientów.
W praktyce cały proces ubiegania się o dofinansowanie z Urzędu Pracy polega na odwiedzeniu wspomnianej instytucji i złożeniu w niej stosownego wniosku. Aby został on zaakceptowany, musisz jednak oczywiście spełnić kilka warunków.
Więcej informacji znajdziesz na stronie swojego Urzędu Pracy, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub prowadzenia przyszłej działalności.
Wniosek o dotację z PUP to Twoja pierwsza okazja do sprawdzenia się jako sprzedawca. To w nim po raz pierwszy sprzedajesz – w tym wypadku swoją wizję i pomysł na biznes. We wniosku określasz oczywiście kwotę dotacji, o jaką się ubiegasz, i szczegółowo opisujesz, jak wydasz pozyskane pieniądze. Jest to tak naprawdę najtrudniejsza część, której zawartość trzeba dokładnie przemyśleć na długo przed wizytą w urzędzie.
Oprócz poprawności formalnej i merytorycznej, warto zadbać o to, by urząd miał pewność, że dobrze zainwestujesz otrzymane fundusze. Upewnij się, że szczegółowo opisałeś w nim swoje wykształcenie i doświadczenie – wszystko, co może wpłynąć na Twój sukces w biznesie. Do wniosku możesz dołączyć różnego rodzaju certyfikaty i wszelkie inne materiały, potwierdzające Twoje kwalifikacje.
Teoretycznie nie, jednak wiele urzędów może wymagać jego dołączenia do wniosku.
A nawet jeśli w Twoim przypadku tak się nie stanie, miej na uwadze, że jego stworzenie na pewno będzie dużym atutem, który zwiększy szanse na otrzymanie dofinansowania. Co więcej, pomoże Ci on w konsekwentnym rozwoju sklepu – zwłaszcza na początku.
Czas jego rozpatrywania jest różny i zależy od konkretnego urzędu. Z doświadczenia wiemy, że jest to minimum miesiąc, więc warto uzbroić się w cierpliwość.
Gdy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie , podpisujesz z urzędem umowę, a pieniądze w ciągu kilku dni powinny znaleźć się na Twoim koncie. Na ich wydanie masz 30 dni.
Kwota dotacji zależy od możliwości danego urzędu, innymi słowy – od pieniędzy, jakie państwo dało mu na ten cel. Maksymalnie może to być sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorczości w danym roku.
Tak, pod warunkiem, że otrzymane pieniądze wydasz w sposób opisany we wniosku.
Jeśli stanie się inaczej lub zakończysz prowadzenie działalności w ciągu 12 miesięcy od uzyskania dofinansowania, będziesz musiał zwrócić środki wraz z odsetkami.
Dotacja z UP to świetne i dość łatwe do uzyskania wsparcie na start, jednak czasem z wielu względów nie można go otrzymać. To całkowicie zrozumiałe, że np. nie chcesz lub nie możesz rejestrować się jako osoba bezrobotna. Na szczęście istnieją też inne sposoby – o nich poniżej.
Jeśli zależy Ci na dotacji z PUP, musisz pamiętać, że wraz ze sklepem internetowym musi współistnieć sklep stacjonarny. W przypadku dofinansowania z funduszy europejskich nie ma takich ograniczeń – tam liczy się oryginalny pomysł na biznes i plan jego rozwoju. Jest o co walczyć, bo wysokość dotacji z Unii Europejskiej może wynosić nawet 600 000 zł.
Ograniczenia są jednak inne. Celem Funduszy Unijnych jest wyrównanie poziomu gospodarczego między państwami członkowskimi i minimalizacja bezrobocia. Dlatego ich przyznawanie jest uzależnione od realizowanych aktualnie programów unijnych.
Procedura ubiegania się o dotację przebiega podobnie jak w przypadku Urzędu Pracy – tutaj też wszystko zależy od tego, jak przekonujący jest wniosek. Dołączenie do niego biznesplanu jest obowiązkowe.
Na samą myśl o wypełnianiu wniosków opadasz z sił, a wizyty w urzędach przyprawiają Cię o zawroty głowy? Pieniądze jednak zdobyć trzeba…
Rozwiązaniem może być crowdfunding. W sieci istnieje szereg portali, umożliwiających zbiórkę pieniędzy na rozwój biznesu. Jeśli zakładasz oryginalny sklep internetowy – masz szansę przekonać innych do inwestycji w swój biznes.
Przykłady platform crowdfundingowych: zrzutka.pl, kickstarter.com, polakpotrafi.pl, patreon.com.
To oczywiście ostateczność i nie polecamy tego rozwiązania na start. Nie da się jednak zaprzeczyć, że jest to popularna i do pewnego stopnia skuteczna metoda finansowania na początku prowadzenia działalności. Niestety (lub stety) bardzo trudno uzyskać kredyt początkującemu przedsiębiorcy – w momencie startu sklepu jego zdolność kredytowa jest zazwyczaj bliska 0.
Istnieje też opcja wzięcia kredytu ze wsparciem Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego – to zwykle dużo bardziej opłacalne rozwiązanie niż umowa z bankiem i bardzo chętnie wybierane przez młodych przedsiębiorców. Więcej informacji znajdziesz na stronie banków.
Choć na początku formalności mogą wydawać się przytłaczające, wysiłek włożony w pozyskanie dotacji naprawdę się opłaca – za otrzymaną sumę kupisz niezbędny sprzęt, oprogramowanie, towar, a także zadbasz o marketing i wszystkie inne kwestie, które są konieczne do rozruszania biznesu.
Bez względu na to, którą opcję finansowania wybierzesz, życzymy Ci powodzenia!
Źródło: sky-shop.pl
Twórcy Stron